Uddannelsesakademi
- lær at styre din egen markedsføring

Som butiksejer kan det være svært at vide hvad det er man betaler for, når det drejer sig om digital markedsføring som f.eks. SEO-optimering, Google Ads, Facebook Ads m.fl.

Kort fortalt så findes der flere måder at markedsføre sin web- og fysiske butik på, når det drejer sig om at skaffe kundetrafik og øge omsætningen. Her skelnes mellem hvad det koster at tiltrække nye kunder eller fastholde eksisterende kunder? Som hovedregel vil det altid være billigere at fastholde de kunder du allerede har både på nettet og i butikken, end det er at skulle investere i at tiltrække nye kunder til butikken.

Der er to måder vi kan lære at styre vores egen markedsføring og det er enten organiske og/eller betalt markedsføring, men hvad er forskellen og hvordan vælger din butik den rigtige fremgangsmåde?

Organisk vækst

Organisk markedsføring handler om at øge synligheden og tiltrække potentielle kunder gennem indhold, som er interessant og relevant for målgruppen. Det omfatter søgemaskineoptimering (SEO), content marketing, sociale medier og andre metoder, der er designet til at opbygge et langsigtet og troværdigt forhold til kunderne.

Betalt markedsføring

Betalt markedsføring, kendt som Pay-Per-Click (PPC), er en metode, hvor virksomheder betaler for at placere deres annoncer på forskellige platforme, såsom søgemaskiner, sociale medier og andre hjemmesider. Selvom det kan give synlighed og trafik til en virksomheds hjemmeside eller sociale medier, kan det også være en dyr og kortvarig strategi.

Hvorfor organisk vækst fremfor betalt markedsføring?

Ifølge en undersøgelse udført af Konkurrence- og forbrugerstyrelsen i marts 2023 fremgår det at 75% af butikkens annonceringskroner går til at konvertere gratis klik til betalte annonceklik – altså betaler du dyre annoncekroner for trafik du allerede har på din hjemmeside.

Trods de dystre udsigter er der selvfølgelig både fordele og ulemper ved organisk og betalt markedsføring, hvor organisk markedsføring har en lav rækkevidde, så opnår betalt markedsføring større rækkevidde.

Det vigtigste er først at få styr på sin organiske markedsføring – det er gratis. Her skal du fokusere på dine produktbeskrivelser, prissætning, rigtige søgeord samt lave ’kliklækre’ tekster. Vigtigst af alt fortsæt med at betjene og pleje eksisterende kunder gennem god kundeservice. Når du har fået styr på din organiske markedsføring, kan du nemmere gå ud anvende betalt markedsføring.

Uanset hvad du gør, så kræver det tid, ressourcer og viden om hvordan man styrer sin markedsføring, så du på et tidspunkt kan købe ydelserne hos en leverandør og selv vide hvad du betaler for.

”Analysen af udgifter til selvannoncering viser desuden, at lidt mere end tre ud af fire annonceringskroner, som danske virksomheder betaler til Google, går til at konvertere gratis klik til betalte annonceklik, der fører forbrugeren til det samme domæne.”

Her vil netbutikker lægge deres marketingkroner i 2023

Ifølge Dansk Erhvervs E-handelsbarometer kommer 2023 til at være et stille år hvor flere butikker vil holde på deres penge til annoncering. Det hænger godt sammen med det vigende salg butikker og webshops oplever for tiden samt den generelle økonomiske usikkerhed.

Det forventes at investeringen i markedsføring på de kendte SoMe kanaler som Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn og TikTok vil være væsentligt mindre end sidste år, hvor de fleste i barometret har svaret at de reducerer, mens cirka 16-18% vil øge deres investeringer.

Der hvor der forventes den største vækst er på organisk markedsføring, hvor hele 77% af de adspurgte butikker har svaret at de vil øge deres investeringer lidt eller markant.

”Facebook er stadig størst og det mest anvendte sociale medie. Her anvendes 87% af butikkernes annoncekroner, og det er også her de fleste vil skrue op for annonceringen i 2023”

Bliv din egen digitale marketing specialist

På Retailakademiet.dk sørger vi for at klæde dig godt på til at kunne blive din egen digitale marketing specialist, så du selv kan styre din egen markedsføring i fremtiden. Efter hvert forløb vil du blive i stand til at stille større krav til din leverandør af betalt markedsføring i fremtiden.

Retailakademiet.dk tilbyder dig et uddannelsesforløb bestående af onlinemoduler, hvor du deltager når du har tid.

Forløbet indeholder 1:1-sparringer samt du får hjemmeopgaver der skal følges op på fra gang til gang med din konsulent.

Det forventes at investeringen i markedsføring på de kendte SoMe kanaler som Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn og TikTok vil være væsentligt mindre end sidste år, hvor de fleste i barometret har svaret at de reducerer, mens cirka 16-18% vil øge deres investeringer.

Der hvor der forventes den største vækst er på organisk markedsføring, hvor hele 77% af de adspurgte butikker har svaret at de vil øge deres investeringer lidt eller markant.

1 -1 sparrings forløb

"Bland-selv-akademi"

Fordelen er at du selv kan vælge hvilke moduler du selv vil følge hver måned. Vi kalder det ”Bland-selv-Akademi” hvor du selv bestemmer prisen samt indholdet måned for måned. Og det gode er at du først betaler når du har afholdt dine timer for hver måned (bagudbetalt).

Nedenfor kan du se nogle af de mange moduler som vi allerede har afprøvet på flere butikker – hvor vil du starte?

Hvor længe skal jeg deltage på akademiet?

Vores ’Bland-selv-akademi’ er bygget op først med fokus på din butiks organiske vækst både online og offline, hvor du lærere alt om hvordan du selv praktisk kan håndtere væksten samt hvordan du måler dine resultater.

I forlængelse heraf vil du lære om hvordan du selv arbejder med den betalte markedsføring, indtil du har viden til at lægge det ud af huset og kan styre andre ud fra dine mål for succes.

Hvor længe du ønsker at tage lektioner og i hvilke discipliner du vil forbedre dig, er helt op til dig.

Hvad koster det at deltage på akademiet?

Priserne for at deltage på akademiet afhænger helt af din tid og hvor hurtigt du ønsker at få mere viden inden for markedsføring.

Fordelen er at jo mere tid du bruger om måneden, des billigere bliver det, og du betaler kun for det antal timer du har brugt, når måneden er omme.

  • Som deltager kan du selv måned for måned vælge at ‘blande’ indholdet af din uddannelse på vores ”Bland-selv-Akademi”
  • Butikken faktureres månedsvis bagud efter valg af timer
  • Alle priser er ekskl. moms
  • Kilometertakst faktureres ved besøg i butikken
    (kun efter aftale)
  • Akademiet kan også finansieres gennem SMV:Digital eller SMV:Pro vouchers

Vil du vide mere om hvordan du kan blande dine egen uddannelse, så kan du kontakte os på roer@khs.dk eller ringe på tlf.: 21 29 99 09