
Disse produkter vil forbrugerne stadig gerne betale ekstra for
Livremmen bliver spændt ind hos mange forbrugere, viser undersøgelse. Men et særligt punkt viser stor modstandsdygtighed.
Der bliver passet på pengene, viser en undersøgelse fra konsulenthuset PwC, hvor forbrugere over hele verden har deltaget.
Næsten 7 ud af 10 forbrugere vil spare på ikke-nødvendige udgifter, fordi de stigende leveomkostninger vejer tungt i budgettet.
– Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer, siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Flest forbrugere regner med at skære ned på luksus- og premiumprodukter (53 procent), men også rejser (43 procent) og mode (41 procent) ligger højt.
Forbruget af dagligvarer vil færrest forbrugere skære ned på – det gælder for 24 procent.
Selvom forbrugerne planlægger at spare, er de fortsat villige til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 procent vil stadig betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materiale.
– Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper, siger siger Henrik Trangeled Kristensen.
– Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid, siger han.
Del indlægget med andre der kunne få glæde af det