
Er din webshop/hjemmeside klar til julehandlen?
Nethandel via mobil har oversteget nethandel fra computeren
Tendens til at handle fra webshops man allerede kender til 74% sker fra shops kunderne allerede kender.
I den nuværende situation er der nok en endnu større tendens til at handle med webshops man allerede kender og stoler på.
Alle jagter det god tilbud!
Det skal være nemt at handle over nettet og der er flere faktorer i spil:
Et responsivt site er ikke nødvendigvis nok, ved du hvordan kunder bruger din hjemmeside? Så selv om din hjemmeside eller webshop kan vises både på en computer og en mobil. Så er det ikke nok i sig selv.
Du må stille dig selv disse spørgsmål:
• Er den nemt at finde rundt på?
• Hvor meget friktion er der på din webshop?
• Præsenterer du andre vare som kunden kan komme i kurven?
• Giver du kunden en oplevelse de vil vende tilbage til?
Danskerne elsker at lade fingeren swipe på mobiltelefonen
Danskerne elsker deres mobiler og de elsker at handle på nettet. Derfor er det vigtigt at din webshop er klar til det og fungerer.
Tendensen med brugen af mobilen som foretrukne værktøj, både til søgning og til den endelige handel, er stigende når danskerne skal shoppe deres sokker, gryder og elektronik.
Inden længe overhaler brugen af mobilen computeren der i mange år har været det foretrukne handelssted.
Det betyder at det er nu du skal handle på at få din hjemmeside optimeret til webhandel hvis du har en webshop. Du skal med andre ord få optimeret din webshop og hjemmeside til at fungere på en mobil.
Hvad skal du så gøre i din webshop?
Din butik har 2 indgangsdøre, den fysiske hvor de fleste har styr på at præsentere varerne for kunderne og lave købstragte og møde kunden fysisk.
Den anden dør er din hjemmeside eller webshop, her møder du ikke kunden fysisk, men du skal alligevel designe din shop så kunderne præsenteres nemt og hurtigt for det de søger på.
Ofte er kunderne kortere tid på din webshop end i den fysiske og derfor er det endnu mere vigtigt at din shop er optimeret til salg.
Betalingen skal også være optimeret, langt de fleste sider i toget, i sofaen eller et andet sted hvor de ikke nødvendigvis har deres pung i nærheden.
Derfor er det en rigtig god ide at have MobilPay og/eller ApplePay tilknyttet som en betalingsmulighed.
Det gør købsprocessen effektiv og kortere, og til dels også mere spontan, der er kortere fra tanke til handling og måske glemmer vi det og bliver afledt når vi lige skal finde pungen med kreditkortet.
Eftersalget er er også en vigtig faktor, følger vi op på handlerne? Kører vi nyhedsbreve, måske endda med tilbud om rabatter?
Langt de fleste klikker direkte ind på en kendt hjemmeside med produkter de søger og som de er trygge ved at handle med, fremfor at kigge efter nye steder.
Målret dine annoncer alt efter din målgruppe.
Målret dine annoncer alt efter din målgruppe. Find ud af hvem du henvender dig til og hvem der køber hvilke produkter. Det er vigtigt at være opmærksom på hvilke kanaler der bruges af hvilke mennesker.
Bruger du nyhedsbreve er det ofte målrettet mod ældre og er det den unge gruppe, så er det på det sociale medier.
De ældre er oftere glade for nyhedsbreve medens den yngre gruppe benytter sig af de sociale medier og inspireres af deres omgangskreds.
Ikke at du dermed ikke skal sende nyhedsbreve til yngre, den vil de da helt sikkert gerne have hvis de har tilmeldt sig, men husk at tænke bredt og så alligevel målrettet.
Del indlægget med andre der kunne få glæde af det